Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

(Herhaal)recept

Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?

Heb je medicijnen die je langdurig gebruikt en die eerder door de huisarts zijn voorgeschreven? Bestel dan je herhaalmedicatie online via jouw . Gemakkelijk en snel! Zo kun je herhaalrecepten aanvragen op een moment dat het jou uitkomt en ben je niet afhankelijk van openingstijden van de praktijk. Vervolgens wordt in onze praktijk jouw medicatieaanvraag beoordeeld en doorgezet naar de apotheek. Je kunt jouw herhaalrecept na 2 werkdagen ophalen bij de apotheek. Lukt het niet om een herhaalrecept via jouw portaal aan te vragen of wil je medicatie gaan gebruiken die je al langer dan 1 jaar niet gebruikt? Bel dan met de assistente via 013 222 44 66.

Ik gebruik langere tijd hetzelfde medicijn. Moet ik voor ieder herhaalrecept mijn huisarts bellen?

Als je langere tijd één of meer medicijnen gebruikt kun je bij je apotheek gebruik maken van de herhaalservice. Hiervoor hebben wij samen met de apotheek afspraken over hoe wij omgaan met herhaalrecepten. Wij zorgen er samen voor dat de herhaalmedicatie op tijd klaar staat in de apotheek, of bij je thuis wordt bezorgd. De apotheek neemt contact met je op wanneer je medicatie klaar ligt. Het is belangrijk om één keer per jaar de medicatie te controleren in overleg met je huisarts of praktijkondersteuner.

Kan de huisarts een bepaald merk van medicijnen voorschrijven?

In Nederland moet de huisarts een geneesmiddel merkloos voorschrijven. Dit heet een generiek middel. De zorgverzekeraar en jouw apotheek bepalen dan welk merk je krijgt. Als je een bepaald merk wilt hebben, kun je dit met de apotheek bespreken of met jouw zorgverzekeraar uitzoeken. Soms moet je dan zelf betalen voor een merk. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen bij jouw zorgverzekeraar.


Als je lichamelijk klachten hebt waarvan je denkt, dat ze door toedoen van een bepaald merk geneesmiddel ontstaan, dan kun je dit met de huisarts bespreken. Mocht je verwachten dat de huisarts een medische noodzaak recept maakt, dan moeten wij je teleurstellen. De criteria voor medische noodzaak zijn strikt omschreven door jouw zorgverzekeraar. Beter kun je contact opnemen met jouw apotheek en zorgverzekeraar om te zien welk ander merk je mogelijk kunt gaan gebruiken. Indien er sprake is van dusdanige klachten veroorzaakt door het geneesmiddel zelf, zal er een ander geneesmiddel voorgeschreven moeten worden en niet een ander merk.

Ik kom er niet uit met het online bestellen van mijn herhaalrecept. Kan ik hulp krijgen?

Wij adviseren om eerst hulp te vragen aan familie of vrienden. Je kunt ook altijd de DigiHulplijn bellen: 0800-1508. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan helpen wij je uiteraard graag verder! Neem dan telefonisch contact op met onze assistente via 013 222 44 66.